Praca podczas upałów a obowiązki pracodawców
Zbliża się lato, czas zwiększonych temperatur, które bywają męczące, a nawet niebezpieczne dla naszego zdrowia, również w pracy. Jakie obowiązki mają pracodawcy, by zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy?
Lato to nie tylko trudniejsze warunki pracy w biurze ze względu na upały, ale też okres prac sezonowych i wakacyjnych. Często są to prace na otwartej przestrzeni „pod chmurką”, a raczej w pełnym słońcu, co może, w upalne dni, narażać pracowników na przegrzanie organizmu, czy udar słoneczny.
W związku z powyższym i w trosce o zdrowie pracowników z apelem do pracodawców zwrócił się Piotr Kalbron, Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach. W swoim piśmie przypomina o obowiązkach, jakie polskie prawo nakłada na przedsiębiorców zatrudniających ludzi do pracy.
Wśród obowiązków istotne jest zapewnienie pracownikom zimnych napojów, gdy temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28 stopni C, a na otwartej przestrzeni 25 stopni C. Pracodawcy zobowiązani są także zapewnić pracownikom dostęp do bieżącej wody do celów higienicznych. Osobom wykonującym prace brudzące na otwartej przestrzeni w wysokiej temperaturze, gdzie w miejscu pracy nie ma dostępu do bieżącej wody, pracodawcy zobowiązani są zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 l wody dziennie na każdego pracownika.– pisze OIP w Katowicach. Szczególną uwagę zwraca na pracę na otwartej przestrzeni.
Ponadto przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. Warto także zadbać, aby pracownicy nosili nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed promieniowaniem UV. Przypominam, by zwrócić szczególną uwagę na warunki pracy osób wykonujących prace szczególnie niebezpieczne i wymagające wysokiej sprawności psychofizycznej, a także kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zakaz zatrudniania pracowników młodocianych (czyli osób, które ukończyły 15 lat, a nie przekroczyły 18 lat) obowiązuje gdy temperatura powietrza w pomieszczeniach przekracza 30OC, a wilgotność względna powietrza przekracza 65%.
– apeluje Piotr Kalbron.
Zachęcam, by w miarę możliwości poprawić komfort pracy zatrudnionych, obniżając temperaturę na stanowiskach pracy, wykorzystując dostępne rozwiązania techniczne, np. klimatyzatory. Pracodawcy, u których funkcjonuje taka instalacja, powinni zadbać o jej sprawność i czyszczenie, by nie stanowiła źródła dodatkowych zagrożeń. Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie może też powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy. Pamiętajmy o zabezpieczeniu okien i świetlików przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety czy żaluzje. Warto rozważyć wprowadzenie dłuższych przerw w pracy lub nawet skrócić czas pracy. Niemniej takie działanie nie może spowodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia.
– puentuje Okręgowy Inspektor Pracy.
- Autor: Konrad Wernicki
- Źródło: Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach
- Tysol.pl, freepik.com